Stands worden “in house” geproduceerd. Hoe gaat dat nu in z’n werk?
Hoofd Atelier Joris van Rixtel over de fases die we doorlopen van begin tot eind.
Aan de slag!
“Het begint allemaal met een overleg tussen mij en de werkvoorbereider. Ik krijg een ontwerp van de stand te zien. Via de al eerder gemaakte calculatie is dan bekend welke materialen er nodig zijn. Veel hebben we op voorraad, soms moeten er nog zaken besteld worden.” De werkvoorbereider werkt alle onderdelen van de stand uit.
Joris: “Ik maak er vervolgens zaaglijsten van. Dit betekent dat ik de machinale bewerkingen bepaal, voor bijvoorbeeld het zagen en freesen. Vervolgens instrueren we de schilder. Zijn werk duurt meestal het langst. Ook de andere medewerkers gaan nu aan de slag in ons productieatelier.”
Klaarmaken voor transport
Er onstaan nu diverse pakketten en onderdelen. “Na de afwerking en eventuele montage pakken we alles goed in. We letten hierbij vanzelfsprekend op de juiste volgorde. De vloer van de stand met de benodigde bekabeling wordt op de beurs bijvoorbeeld als eerste uitgeladen; zonder vloer kan de rest van de stand immers niet opgebouwd worden. Alle onderdelen die we naar de beurs vervoeren, leggen we klaar bij de afdeling Expeditie en Logistiek.” De collega’s op deze afdeling zorgen er onder andere voor dat het transport naar de beurs probleemloos verloopt.
Verwachtingen overtreffen
Joris besluit: “Eenmaal op de beurs gaat de verantwoordelijkheid voor de montage en demontage over naar de uitvoerder van de betreffende stand. Uiteraard heeft hij in het voortraject al nauw overleg gevoerd met de werkvoorbereider en mij. Het is altijd mooi om te zien hoe onze opdrachtgevers reageren op hun stand. Een vaak gehoorde reactie? ‘Jullie hebben onze verwachtingen overtroffen.’ Daar doen we het voor!”