Eigenlijk wist hij het al toen hij nog op basisschool zat; mooie dingen maken vond hij het allerleukste om te doen. Dus, voor Tim Mooren, designer bij Cialona Expo, was de keuze om productpresentatie te gaan studeren zo gemaakt.
We vroegen Tim naar zijn passie voor design en hoe hij dit omzet in zijn werk als designer in de wereld van beurzen en evenementen.
“Ik ben toevallig in dit wereldje terecht gekomen door een stage tijdens mijn studie. Wat me vooral aantrekt in de wereld van de standbouw is de doorloopsnelheid van projecten; daarmee wil ik zeggen dat het traject tussen ontwerp en realisatie van een project dicht bij elkaar ligt. Met andere woorden: het resultaat van je werk is snel zichtbaar.
Ik heb veel ontwerpvrijheid, ondanks dat ik werk met een briefing en budget van de klant. Maar daar ligt natuurlijk ook de enorme uitdaging; hoe verwerk ik mijn ideeën zo dat de klant zijn doelstelling en wensen terugziet en kiest voor mijn ontwerp? Als dat zo is, geeft dat natuurlijk veel voldoening”.
Tim haalt veel inspiratie uit vakliteratuur, blogs, Linkedin, Pinterest maar ook het bezoeken van beurzen. “Je kunt nog zoveel afbeeldingen op het internet zien, maar het fysiek bezoeken van een beurs brengt je bij de beleving van een stand. Dit is wat we willen realiseren voor onze klanten: een complete beursstrategie met een als doel een beursbeleving te creëren die past bij de doelstellingen en identiteit van de klant; de boodschap van de klant staat centraal”.
De trends houdt Tim goed in de gaten en ziet vooral dat men op dit moment heel enthousiast wordt van noviteiten en belevingen; denk aan virtual reality in de stand en interactieve onderdelen. Ook zie je dat de klant tegenwoordig iets minder waarde hecht aan het ouderwets presenteren van producten maar het meer zoekt in de contacten met de mensen die stand komen bezoeken en multimediale presentatie. “Daar past dan de beleving zoals wij die willen creëren perfect bij”, aldus Tim.
“En we zijn natuurlijk pas tevreden als onze klanten trots zijn op de presentatie van hun boodschap naar hun klanten en relaties. Daar gaan we voor!”